Az épített környezeti nevelés szempontrendszere és módszerei nekünk tervezőknek is hasznosak lehetnek. Ha szeretnéd megismerni a fiatalok szempontjait, igényeit és szokásait, álmait és jövőképét az építészeti, tájépítészeti, belsőépítészeti, városépítészeti, stb. munkád során, vagy éppen olyan módszereket és eszközöket keresel, amellyel kialakítható a közös nyelv közted és a fiatalok között, akkor jó helyen jársz. A kultúrAktív Egyesület 10 éves épített környezeti nevelési gyakorlatából egy olyan csokrot válogattunk össze neked, amely hasznos lehet számodra, ha a gyermekbarát város, a közösségi tervezés fiatalokkal és az építészeti bűnmegelőzés területeivel szeretnél tervezőként foglalkozni.

Gyermekbarát város

Szakembereknek – Tervezőknek – Gyermekbarát város fotó

Egy gyermekbarát városban jó felnőni. A gazdasági hatékonyság égisze alatt alakuló modernkori városfejlesztés számára nem jelent prioritást a biztonságosan kialakított játszató terek vagy a fiatalokat felfedezésre és megismerésre ösztönző környezet kialakítása.  

Az egyesület számára fontos kérdés, hogy szakemberként milyen tervezői döntésekkel, módszertannal és eszköztárral tudunk egy gyermekbarát(abb) város létrejöttéhez hozzájárulni. Eseményekkel és publikációkkal ösztönözzük a témával kapcsolatos párbeszédet valamint vizsgálunk, gyűjtünk és kipróbálunk olyan jó gyakorlatokat, amelyekből tanulhatunk.

Linkek, projektek

  • Gyermek és város blogsorozat – gyermekbarát tervezési szempontok magyar kortárs terek elemzésén keresztül.
  • Alakítsd a városod! – élhetőbb pécsi köztereket a fiataloknak! Társasjáték alapú tervezés középiskolásokkal.
  • Gyermekbarát Palotanegyed – éld át te is, hogy milyen gyermeknek lenni a kerületedben!
  • Gyerek_szemmel. Építészet gyerekeknek és gyerekekkel – Olvasd el könyvünket, ha kíváncsi vagy, hogyan tudnak együttműködni kamarák, múzeumok, és oktatási intézmények az épített környezeti nevelésért, milyen nemzetközi jó példák és korosztályspecifikus módszerek vannak a fiatalok bevonására a lakókörnyezet alakításába.

Közösségi tervezés fiatalokkal

Szakembereknek – Tervezőknek – Közösségi tervezés gyerekekkel fotó

Tervezni nem csak a fiatalok számára, hanem velük közösen is lehet. Tehetjük ezt pontszerűen, azaz úgy, hogy a fiatalokat a tervezés egy-egy pillanatába vonjuk be (pl. 

a környezetükkel kapcsolatos problémák feltérképezésébe, a szükségleteinek és a vágyaik feltárásába, az elkészült tervek véleményezésébe, stb.). És tehetjük ezt valódi közösségi tervezési folyamatba ágyazva is, amikor a fiatalok egy csoportjával hosszútávon gondolkozunk együtt és velük közösen, közösségben tervezzük meg a környezetüket. Bármelyik utat is válasszuk, egy biztos: ebben a demokratikus tervezési folyamatban speciális módszerekre lesz szükségünk, amelyek figyelembe veszik a fiatalok életkori sajátosságait és a részvételt kreatív tanulási folyamattá teszik.

Az Egyesület módszereit és segédleteit használva olyan tervezési folyamatot alakíthatunk ki, amely a fiatalok közvetlen tapasztalatira épít, és amely segíti a fiatalokat környezetük megértésében és annak alakítási lehetőségeinek felismerésében.

Linkek, projektek

  • Ladder project – nemzetközi projekt az iskola környezetének közösségi tervezéséről iskolaközösségekkel. A living labben átalakítottuk a miskolci Dr. Ámbédkar Iskola kollégiumának és iskolájának udvarát és az 1.sz. Budaörsi Általános iskola udvarát.
  • Minden térben gyerekekkel – a projektben a gyermekekkel történő közösségi tervezés online és offline gyakorlatát vizsgáltuk meg. A három részes webinárium sorozat inspiráló előadásai és a kiadványban található útmutató praktikus tanácsai a gyermekközösségekben történő szabadtértervezésre koncentrálnak. 
  • Budafok belváros diákszemmel – a blogbejegyzésben kétrészes részvételi folyamatunkban megismerheted az örömbánat térkpezés és a makettezés módszerét, amelyet négy budafoki iskolában valósítottunk meg.
  • Fiatalok a fiatalok bevonásáért – blogbejegyzésünkben megismerheted, hogyan kapcsolódhat össze az iskola közösségi szolgálat az önkormányzat tervezési folyamataival, a mi példánkban Törökbálint köztérfejlesztési stratégiájával.

Építészeti bűnmegelőzés

Szakembereknek – Tervezőknek – Építészeti bűnmegelőzés fotó

Városaink alakítása kapcsán egyre nagyobb figyelmet kap a biztonságosság és a bűnmegelőzés kérdése, amely a fiatalok számára is kiemelten fontos aspektusa a városi életnek. Az emberek biztonságérzetét és a bűnesetek gyakoriságát a fizikai környezet minőségével is befolyásolhatjuk. Biztonságos terek létrehozásával olyan környezetet teremthetünk, ahol szeretünk együtt lenni, dolgozni és pihenni, játszani és tanulni, egyszóval élni. Ebben segít az építészeti bűnmegelőzés alapgondolata, amely a nemzetközi téren CPTED-ként futó (Crime Prevention Through Environmental Design) tervezési gyakorlaton alapuló módszer. Tervezz akár települési vagy iskola közösségekkel, segítünk, hogy velük közösen tudj kialakítani egy élhetőbb környezetet! Íme a gyűjteményünk.

Linkek, projektek

  • Safecity – Biztonság.Város.Közösség projekt – ha kíváncsi vagy, milyen téralakítási trükköket érdemes alkalmazni a terek biztonságosabbá tételére, akkor látogass el a projekt honlapra. Itt bemutatjuk az alapfogalmakat, trükköket és a csatlakozó magyar és nemzetközi szakirodalmat. Az is lehet, hogy kedvet kapsz a 3D-s kvízt kitöltéséhez!
  • Safecity konferencia sorozat – Nézz bele a konferenciák előadásaiba vagy olvasd el a konferencia kötetet, hogy átfogó képet kapj az építészeti bűnmegelőzés interdiszciplináris tervezési területéről! 
  • Építészeti bűnmegelőzés a településeken – A modellben tippeket találsz ahhoz, hogy hogyan kezdeményezz települési szintű összefogást az építészeti bűnmegelőzés területén.
  • Építészeti bűnmegelőzés az iskolában – építészeti bűnmegelőzési stratégiát nem csak felnőttekkel lehet létrehozni! Kiadványunkban arról olvashatsz, hogyan tudod a tervezési folyamatot nevelési programba ágyazni és az oktatási intézmény diákjaival közösen felmérni, átalakítani az intézmény belső és külső tereit, hogy azok biztonságosabbak és élhetőbbek legyenek az oda járó diákok számára.
  • Biztonságos szabadterek tervezése – Tananyag a tájépítészek számára Safecity projekt keretén belül.