Közösségi tervezés

Közösségi tervezés

Tervezni nem csak a fiatalok számára, hanem velük közösen is lehet. Tehetjük ezt pontszerűen, azaz úgy, hogy a fiatalokat a tervezés egy-egy pillanatába vonjuk be (pl. a környezetükkel kapcsolatos problémák feltérképezésébe, a szükségleteinek és a vágyaik feltárásába, az elkészült tervek véleményezésébe, stb.). És tehetjük ezt valódi közösségi tervezési folyamatba ágyazva is, amikor a fiatalok egy csoportjával hosszútávon gondolkozunk együtt és velük közösen, közösségben tervezzük meg a környezetüket. Bármelyik utat is válasszuk, egy biztos: ebben a demokratikus tervezési folyamatban speciális módszerekre lesz szükségünk, amelyek figyelembe veszik a fiatalok életkori sajátosságait és a részvételt kreatív tanulási folyamattá teszik.

Az Egyesület módszereit és segédleteit használva olyan tervezési folyamatot alakíthatunk ki, amely a fiatalok közvetlen tapasztalatira épít, és amely segíti a fiatalokat környezetük megértésében és annak alakítási lehetőségeinek felismerésében.

Linkek, projektek

  • Ladder project – nemzetközi projekt az iskola környezetének közösségi tervezéséről iskolaközösségekkel. A living labben átalakítottuk a miskolci Dr. Ámbédkar Iskola kollégiumának és iskolájának udvarát és az 1.sz. Budaörsi Általános iskola udvarát.

  • Minden térben gyerekekkel – a projektben a gyermekekkel történő közösségi tervezés online és offline gyakorlatát vizsgáltuk meg. A három részes webinárium sorozat inspiráló előadásai és a kiadványban található útmutató praktikus tanácsai a gyermekközösségekben történő szabadtértervezésre koncentrálnak. 

  • Budafok belváros diákszemmel – a blogbejegyzésben kétrészes részvételi folyamatunkban megismerheted az örömbánat térkpezés és a makettezés módszerét, amelyet négy budafoki iskolában valósítottunk meg.

  • Fiatalok a fiatalok bevonásáért – blogbejegyzésünkben megismerheted, hogyan kapcsolódhat össze az iskola közösségi szolgálat az önkormányzat tervezési folyamataival, a mi példánkban Törökbálint köztérfejlesztési stratégiájával.