Közösségi tervezés gyerekekkel

Közösségi tervezés IKSZ

  • 101


Törökbálinti mintaprojektünk során középiskolás diákok kapcsolódhattak be aktívan a városfejlesztési folyamatokba az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) keretében. A program a Törökbálint Város Önkormányzata által szervezett Köztérfejlesztési Naphoz kapcsolódott, amelynek keretében az önkormányzat a lakosságot újszerű módon kívánta bevonni a városfejlesztési folyamatokba.


A kultúrAktív Egyesület által megfogalmazott négy alkalmas közösségi szolgálat célja az volt, hogy a szorosabban bevont fiatalok ne csak pontszerűen találkozzanak a részvétellel, hanem a folyamat tervezésébe és kialakításába is be legyenek vonva, lehetőségük legyen megtapasztalni a részvétel kihívásait és annak lényegét. A fiatalok számára megoldandó feladat tehát saját kortársaik és szorosan vett környezetük elérése és igényeinek felmérése, valamint egy kiállítás szervezése és lebonyolítása volt. A Köztérfejlesztési Nap keretében megrendezett kiállítás témája Törökbálint köztereinek fejlesztése, a már tervezés alatt álló́ terek bemutatása és a tervezés előtt álló́ Kálvária domb alatti köztér jövőjének közös meghatározása volt.


A tervezésbe bevont fiatalokkal együtt lehetőségük volt beavatkozási ötleteket megvitatni, valamint a fiatalok fejlesztési javaslatait eljuttatni a döntéshozók számára. Így a közösségi szolgálatban résztvevő fiatalok saját kortársaik városfejlesztésben való részvételét és véleményalkotását segítették elő, amelyek így a park tervezése és egyéb várostervezési feladatok során meg tudnak jelenni.


A módszertant, amely a közösségi szolgálat és a közösségi tervezés gyakorlatának kombinációjával jött létre, a „Segítő diákok” 2017 – Fogadó intézményi jó gyakorlat pályázatán az Új Európa Alapítvány és az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete második díjjal jutalmazta.


A projektről részletesen itt olvashatsz.