Játékok

A játék örömforrás, a pozitív élmény pedig pozitívan befolyásolja az oktatás hatékonyságát és hatással van az egyén fejlődésére. Ezért a játék, a játékpedagógiai elemek elengedhetetlen részét képezik a foglalkozásainknak. A programjaink és gyerekeknek szóló kiadványaink középpontjában mindig a játékos tanulás áll, ezen felül pedig olyan oktatójátékokat fejlesztünk, amelyek az épített környezetről való tanulást segítik.

A városi terek, a köztérhasználat, a városfejlesztés olyan komplex fogalmak, amelyeket hagyományos tanítási módszerekkel nehezen lehet átadni a gyerekek számára. A játékok segíthetnek abban, hogy akár a fiatalabb korosztály is feldolgozza az említett témaköröket. A szerepjátékok például kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a játékosok megismerkedjenek különböző szempontokkal és igényekkel, belehelyezkedjenek mások szerepébe. A társasjátékok kötött szabályrendszere pedig jól mintázhatja a városfejlesztés komplex mechanizmusát.

A kultúrAktív által fejlesztett társasjátékok célja, hogy a gyerekek és fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat, amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját környezetüket. A játékosok egyrészt észrevétlenül sajátítanak el ismereteket a saját városukról, városrészükről. A térkép alapú táblák fejlesztik a tájékozódási képességeiket, az állomások pedig a fontosabb, sokszor kevésbé ismert kulturális intézményeket, közlekedési csomópontokat, zöldfelületeket, találkozási pontokat, stb. jelölik. A játékmenetbe épített elemek pedig – mint például a szerencsekártyák, akciók – a város értékeiről, problémáiról, az egyes szereplőkről és működési mechanizmusokról közvetítenek információt.

A játékok során a fiatalok kedvük – és a játékszabályok – szerint alakíthatják át a városukat, városrészüket, közben pedig átélhetik, hogy mindenki részt vehet a környezete alakításában, és mindannyian felelősek vagyunk azért a környezetért, amelyben élünk!