Gyermek-Város-Építészet

Épített környezeti nevelés

  • 536

A magyar nyelvű szakirodalomban rendkívül hiányos ezen a pedagógiai területen – egy-egy önálló kísérletet bemutató publikációt leszámítva nem jelent meg eddig irodalom a témában. A szerzők ezért vállalkoztak arra a feladatra, hogy egy önálló kötetben adjanak átfogó képet az épített környezeti nevelés elméletéről és gyakorlatáról, és összefoglalják az eddigi a hazai és nemzetközi tapasztalatokat. Különös aktualitást ad a témának, hogy a 2012. június 4-én elfogadott Nemzeti Alaptantervben az eddigieknél már sokkal hangsúlyosabban van jelen az építészet. Ehhez a változáshoz nyújt a kiadvány a pedagógusok számára egy, a gyakorlatban hasznosítható és a megújult Nemzeti Alaptantervhez, illetve kerettantervekhez igazodó módszertani segédeszközt.

A kötet első részében az épített környezeti nevelés elmélete kerül bemutatásra, többek között a pedagógiai terület sajátos céljai, a társtudományokhoz fűződő viszonya és intézményesülésének története. Az elméleti az általános célok mellett kiemelt jelentőséget kap részben a magyar szakterminológia egységesítése, az épített környezeti nevelés hazai történetének összefoglalása, illetve a területen aktívan működő hazai szereplők bemutatása. Az első részben az intézményi keretek mellett számos hazai és nemzetközi szervezet és projekt ismertetésére kerül sor mind a formális, mind a nem formális oktatás területéről.

A kötet második része egy tematikusan felépített módszertani gyűjtemény. Olyan részletesen kidolgozott feladatokat és óraterveket tartalmaz, amelyeket a formális és a nem formális oktatás keretében is rugalmasan lehet alkalmazni. A mintafeladatok csoportosítása tematikai szempontú, a feladatok tartalmilag az épített környezet három fő alkotóeleméhez, az épülethez, a köztérhez és a településhez kapcsolódnak. E témakörök feldolgozásához változatos módszereket talál az olvasó, amelyek a gyakorlatban a tanórai és a tanórán kívüli foglalkozások építőköveiként alkalmazhat.